NORMCORE trend

Vedle agentur, které předpovídají trendy v bydlení, módě nebo designu, fungují i společnosti, které předpovídají obecnější trendy a změny v chování a mentalitě mladých lidí. Bylo by naivní si myslet, že označení subkultur a módních vln vznikají náhodně a spontánně. I označení posledního výrazného stylu – normcore – vymyslela newyorská trendsetterská společnost K-Hole. Ironií je to, že právě normcore volá po konci trendů, normcore je totiž antitrend.
Ani redaktor posledního textu o konci hipsterů, který se před pár dny objevil v britském Guardianu, nezapomněl před zhotovením svého reportu o „opravdových“ hipsterech a vousatých šašcích, které „s gustem hejtujeme“, konzultovat trendsetterskou agenturu. Britská The Future Laboratory je zaměřená především na konzultační služby, které poskytuje firmám – různé druhy interaktivních prezentací nazývají trendovými safari, na která zvou svoje klienty. 
Devadesátkový normcore Přátel - Foto: Warner Bros
Devadesátkový normcore PřátelFoto: Warner Bros
Newyorská K-Hole se na webu prezentuje pouze reporty o současných trendech v podnikání, reklamě a kultuře, které dává ke stažení zdarma. Zatímco klasické agentury se snaží trendy dopředu odhadnout, K-Hole budoucnost nevěští, snaží se na jejím formování podílet. Jejich text Youth Mode: A Report on Freedom zní jako manifest – nevznikl pro korporátního klienta, ale londýnskou galerii. Jeho hlavním tématem je popis normcore, který se zkratkovitě definuje jako záliba v nejobyčejnějším oblečení a doplňcích (ikonou normcore módy tak může být Steve Jobs v černém roláku nebo váš známý, co chodí vždycky v džínech a jednobarevném tričku). K-Hole však normcore nevykládá jen jako novou módu, ale jako celkovou změnu životního postoje. 
„Bylo nebylo, kdysi se lidé rodili do komunit a museli hledat svoji individualitu. Dnes se jako individuality rodí a musí hledat svoji komunitu,“ začíná kapitola o antitrendu. Normcore symbolizuje konec doby, kdy bylo cool být jiný, v době normcore je cool se snažit být stejný. Lidé totiž nestojí o to se někým stát, ale s někým být. Lidem vyznávajícím normcore jde především o budování komunity. 
Antitrend popsaný společností K-Hole není bez souvislosti se změnami popsanými teoretikem médií a filozofem Marshallem McLuhanem, který začátkem 60. let předpověděl charakter internetu. Podle McLuhana, pro kterého uspořádání společnosti určují dominantní média (období individualistických modelů a podnikání začalo po vynálezu knihtisku), lidstvo čeká stadium globální vesnice, ve kterém propojení všech společenských a politických funkcí umožněné novými médii zvýší společenskou uvědomělost a vědomí zodpovědnosti. McLuhan předpovídal vytvoření globální komunity – kultura normcore jako by symbolizovala, že generace, která je v kontaktu s internetem nejvíce, skutečně došla do bodu, kdy přestala reagovat na požadavek vyhroceného individualismu a našla se v komunitním sdílení. 
Osmdesátkový normcore v seriálu Show Jerryho Seinfelda - Foto:  NBC
„Člověk vyznávající normcore nachází osvobození v tom, že není ničím zvláštním, uvědomuje si, že adaptace znamená někam patřit. Normcore je cesta ke klidnějšímu, mírumilovnějšímu životu,“ oznamuje trendy fontem K-Hole ve svém reportu. Trendsetterská agentura tak popsala začátek trendu, který jejich podléhání rozporuje. V jistém smyslu může být revolucí. Anebo jen novým druhem starého fenoménu. 
zdrojrozhlas.cz